WerkplekLeren

Met werkplekleren verander je een gewone werkplek in een werkplek waar mensen elke dag leren. Een werkomgeving waarin medewerkers samen kunnen werken aan hun ontwikkeling. En die medewerkers laat uitblinken in hun vak. Zo houd je jezelf en de ander in beweging. Met een succesvol bedrijf én productieve en gelukkige medewerkers als resultaat.

Er zijn drie dingen die een belangrijke rol spelen bij werkplekleren:

  • Het bedrijf zelf

    Hoe werken jullie samen in je bedrijf en hoe wordt er gekeken naar leren en ontwikkelen?

  • Hoe ziet de werkplek eruit?

    Hoe is het werk geregeld? Is er veel of weinig uitdaging, afwisseling en zelfstandigheid? Welke middelen zijn beschikbaar (tijd, informatie)?

  • Degene die leert

    Hoe sociaal, gedreven, betrokken of zelfsturend is degene die leert? Wat is zijn of haar opleidingsniveau?

Wat is Werkplekleren

Werkplekleren is een sociaal en persoonlijk proces. Het helpt medewerkers bij het verkrijgen en ontwikkelen van kwaliteiten die belangrijk zijn voor het werk: technische én niet-technische vaardigheden (ook wel softskills genoemd). Die softskills zijn ook nodig om goed te functioneren.

Werkplekleren kan spontaan of in begeleide en gestuurde vorm. Denk aan instructie op de werkplek, coaching, meelopen met collega’s, kennis uitwisselen, functioneringsgesprekken en zelfgestuurde teams. Alles met als doel medewerkers te blijven uitdagen en te laten uitblinken in hun vak.

Opleidingen en/of trainingen die geen betrekking hebben op de werkplek, vallen niet onder werkplekleren.

Is mijn organisatie er klaar voor?

Hoe kan mijn medewerker effectief leren op de werkplek?

Hoe pak je werkplekleren georganiseerd aan?

Hoe creëer je een goede basis

Als je de juiste randvoorwaarden voor werkplekleren hebt gecreëerd, wordt de werkplek vanzelf een spontane plek om te leren. Daarnaast kun je ook meer georganiseerde en doelgerichte vormen van werkplekleren inzetten. Afhankelijk van de leerdoelen zijn er verschillende werkvormen en middelen mogelijk.

Hoe vertaal je jouw organisatiestrategie naar een leer- en ontwikkelplan gericht op werkplekleren?

Wanneer is er een goede basis voor werkplekleren?

Hoe zorg ik voor goede randvoorwaarden op de werkplek

Hoe help je collega’s/medewerkers hun ‘soft skills’ te ontwikkelen?

Wat is de rol van leidinggevenden bij werkplekleren?

Hoe maak je voor medewerkers inzichtelijk welke ontwikkelmogelijkheden er zijn?

Hoe ga je aan de slag met bredere inzetbaarheid?

Inwerken van nieuwe medewerkers

Inwerken van (nieuwe) collega’s vraagt tijd en aandacht. Een doordacht inwerkprogramma en werkplekbegeleiders met juiste vaardigheden, zijn hierbij essentieel.

Een inwerktraject helpt bij het overdragen van kennis en vaardigheden die een (nieuwe) collega niet beheerst, bijvoorbeeld omdat daar geen opleiding voor is of omdat hij andere werkzaamheden had.

Maar het is ook bedoeld de collega zich thuis te laten voelen op de nieuwe werkplek. De werkplekbegeleider zorgt voor de overdracht en wordt bovendien geconfronteerd met vragen en andere kennis en vaardigheden waardoor hij zichzelf ook blijft ontwikkelen.

Hoe gaan nieuwe medewerkers zo snel mogelijk zelfstandig aan de slag?

Hoe krijg je goede en gemotiveerde begeleiders?

Hoe maak je een goede (werk)instructie?

Hoe houd je de voortgang van leren op de werkplek bij?

Hoe leer je leerlingen/nieuwe medewerkers planmatig werken?

Kennis delen en behouden

Waarschijnlijk barst jouw organisatie van de kennis. Wil je ervoor zorgen dat deze kennis niet in de hoofden van individuele medewerkers blijft hangen, dan moet kennis worden gedeeld. Dit is voor sommigen een uitdaging. Evenals het behouden van kennis die in vele jaren is opgebouwd door oudere medewerkers die met pensioen gaan.

Het delen van kennis vraagt om sociale vaardigheden, reflectie en analytisch vermogen. En een organisatie met een structuur om kennis te delen en te borgen en cultuur waarin kennisdelen de norm is.

Hoe realiseer je kennisdeling tussen collega’s?

Hoe helpen collega’s elkaar vraagstukken op te lossen?

Hoe zorg je dat teams bij onderhoud van machines beter met elkaar communiceren en samenwerken?

WerkplekLeren in de praktijk